Man-Fre 9-17 (Lør 10-14*)

Undgå at blive snydt af Phishing mails

Phishing er en af de mest afvendte metoder til at begå svindel på nettet.
Phishing mails er mails, der afsendes med henblik på at svindle modtageren.
Phishing har eksisteret i mange år og de fleste kender til de klassiske, og til tider dårlige udførte Phishing mails med dårlige logoer og tekster fyldt med stavefejl.

De senere år er bagmændene bag produktionen af Phishing mails blevet langt bedre, og det bliver svære og svære at gennemskue Phishing. Ofte kan budskabet være helt harmløst og typisk handle om opdatering af oplysninger, som senere i forløbet bliver personlige oplysninger. Phishing kan også forgå over telefonen, hvor du bliver ringet op at virksomheder der udgiver sig for at være fra Skat, banken eller anden større virksomhed. I opkaldet vil du før eller siden blive bedt om at oplyse personlige oplysninger som CPR. Nummer, kreditkortnummer eller pinkoder.

Så snart du bliver opmærksom på at du har modtaget en Phishing mail, skal du gøre følgende:

  • Slet mailen, eller hvis det er over telefonen smid røret på.
  • Har du klikket på et link i mailen, bør du straks frakoble forbindelsen til internettet og søge hjælp til at få scannet din PC for malware eller anden skadelig software der kan gøre at andre kan følge med på din PC eller overtage den.
  • Kontakt din bank og forklar dem situationen, så du ikke risikere at der bliver hævet penge på via din netbank.

Hvordan kan jeg se om det er en Phishing mail?

Det er relativt nemt at kontrollere om mailen er en Phishing mail. Vi anbefaler at du undersøge følgende.

  • Ser tekst og logoer i mailen normal (professionel) ud, eller er der stavefejl i teksten og ser logoet “grumset” ud?
  • Bevæg musen hen over afsender e-mail adressen og se om den henviser til et normalt link ex. [email protected] eller andet domæne der gør at du kan sammenholde afsender med linket. Vær opmærksom på at nogle domæne ligner det rigtige navne (domæne), men med små ændringer, som kan være svære at opdage ved første blik ex. [email protected] hvor der er sneget sig et ”n” ind.
  • Får du beskeder fra Skat, Nets, din bank eller andre større organisationer, vil de ofte være sendt via e-boks og ikke direkte til din mail.

Sund fornuft kan afhjælpe en katastrofe.

Følger du nedenstående råd, så er du ret sikker på du ikke bliver udsat for hacking og misbrug af din data.

  • Oplys ALDRIG dit CPR, kreditkortnummer eller pinkode via internettet eller over telefonen. Der er ingen der vil spørge efter din pinkode via nettet og derfor skal du undlade at oplyse den.
  • Skal du handle over nettet skal du sikre dig at adressen du køber på starter med https://
    Det vigtige er at adressen indeholder ”S” Du kan huske det ved at ”S” står for sikkerhed eller security.
  • Sørg for at installere et antivirus program der kan beskytte dig mod de mest basale ting. Der findes flere programmer som ex. ESET , som har en funktion hvor din indtastninger af koder ikke kan ses af andre fordi den ligger et filter over de vigtige felter man taster ens personlige oplysninger i. Generelt vil programmer som ESET også advare dig hvis du bevæger dig ind på usikre og ikke godkendte hjemmesider.

Det program du anvender, behøver ikke at være ESET, men vi plejer at rådgive vores kunder om at hvis det det program de anvender er gratis, så er det ret sikkert heller ikke lige så  godt og sikkert, som et betalingsprogram. Du får hvad du betaler for 🙂

Er du i tvivl om du er blevet udsat for Phishing eller er du nervøs for at din PC eller Mac ikke er sikker, så er du altid velkommen til at kigge ind forbi et af vores servicecentre, så vil vi scanne din enhed og rådgive dig til hvordan du kan sikre dine enheder bedre i fremtiden.

Er din computer ramt, vil vi tage den ind til reparation. En reparation af computer tager typisk få timer når det er virus.

Nedenfor kan du se eksempler på Phishing mails afsendt i starten af 2020.