Kan ikke sende mails? Få hjælp til at løse problemet
En stor del af den tid vi bruger foran computeren, bruger vi på at sende mails. Det er en stor del af vores arbejdsdag, samt almindelige private gør mål. Derfor er det også utroligt frustrerende når din mail pludselig ikke sendes, eller hvis du ikke kan modtage mails.
En rigtig stor del af de opgaver vi hjælper kunder med, er faktisk mail problemer samt opsætning af nye mail-adresser. For selvom det er noget vi alle bruger hver dag, er det faktisk ikke så lige til, som man kunne håbe.
Det er afhænger af din mailudbyder
Løsningsmulighederne og årsagen til de problemer du oplever, afhænger tit og ofte af hvilken mailudbyder du bruger. Der findes et hav af forskellige mailudbydere og nogle har flere problemer end andre.
Som hovedregel fungerer Google og Microsoft mailadresser langt bedre. De er lettere at sætte op og mere driftsikre. Det er sjældent at der er omfattende opdateringer i deres systemer som kræver at du aktivt ændre indstillinger i dit mail-program.
Anderledes er det hvis du benytter en mail fra YouSee / TDC eller med dit eget domæne. Disse mailadresser kræver en avanceret opsætning i dit mailprogram og kræver enten en professionel eller en ven med gode tekniske egenskaber.
Hvis du ikke kan sende mails
Hvis din mailopsætning af kørt fint og du har kunne sende mails lige indtil nu, så skyldes det som oftest en af følgende ting:
- Din udbyder har ændret krav til serverindstillinger
- Du har skiftet koden uden at opdatere den i mailprogrammet
- Din udbyder har blokeret din mail pga formodet spam
- Din udbyder har blokeret din mail fordi den formodes hacket
- Du har installeret et nyt sikkerhedsprogram som blokerer afsendelsen af mails
- Du har glemt at betale for dit abonnement / domæne
Når du skal påbegynde din egen fejlfinding, med disse 6 punkter i mente, vil vi anbefale at du starter med at tjekke om din mailklient giver dig en form for fejlbesked.
Hvis du bruger Outlook eller Thunderbird plejer der i hvert fald at komme et popup vindue, som fortæller hvad der gik galt. Ud fra denne kan du foretage fejlfinding. Nævner fejlbeskeden noget med adgangskode? Så har det muligvis noget at gøre med punkt 2, om at koden kan være ændret. Kontakt din mailudbyder og spørg om de kan oplyse din koden, eller give dig en ny.
Får du derimod at vide at serveren ikke kunne findes? Så skal du arbejde videre med punkt 1, ring til din udbyder og spørg om de har ændret nogle serverindstillinger ( SMTP ) og arbejd ud fra det.
Hvis du ikke kan modtage mails
Hvis du ikke kan modtage mails, er der mange af de samme punkter der gør sin gældende, herunder:
- Din mail konto har fået nye serverindstillinger til indgående post
- Din mail har fået ny kode
- Din mail er blevet blokeret af din udbyder
- Du har glemt at betale for dit abonnement / domæne
Dog ser vi ofte at det kan være en fejl i dit mailprogram at du ikke modtager mails. Eller rettere, vi ser ofte at der er sket den uheldige fejl at indbakken er blevet skjult. Alt efter om du bruger Microsoft Outlook, Microsoft Live Mail eller Thunderbird gøres det lidt forskelligt, men det er faktisk muligt at komme til at skjule din mailindbakke. Vi kan hjælpe med at gendanne den, ved at nulstille layout filen i dit mailprogram.
Hvis du skal bruge hjælp til din mail
Hvis du har forsøgt at fejlfinde selv uden held, eller bare gerne vil have hjælp, så står vi naturligvis til rådighed. Alle vores 6 værksteder tilbyder mail support når uheldet er ude og vi kan hjælpe dig hurtigt videre. 90% af vores mail-sager løses samme dag som vi påbegynder dem, så du kan hurtigt komme videre med det du skal.
Det kræver ingen tidsbestilling, du kigger blot forbi et af vores PC værksteder.
Priserne variere lidt alt efter hvad der er galt, men herunder er de mest gængse:
- Fejlsøgning af mail 200,-
- Opsætning af mail 500,-
- Gendannelse af mail 500,-
- Ekspres håndtering 350,-
Spørgsmål og svar
Hvordan kan jeg løse problemet med at jeg ikke kan sende mails?
Hvis du oplever problemer med at sende mails, er der flere forskellige ting, du kan tjekke for at løse problemet. Her er nogle af de mest almindelige årsager til problemer med at sende mails og de løsninger, du kan prøve:
- Tjek dine SMTP-indstillinger
- Kontroller din internetforbindelse
- Skift din mailklients portindstillinger
Er der et problem med min mail-konto?
Det er svært at sige uden at vide mere om, hvad der præcist er problemet. Hvis du oplever problemer med at sende eller modtage e-mails, kan det skyldes forskellige ting, såsom fejl i opsætningen af din mail-konto, problemer med din internetforbindelse, eller måske er din mail-konto blevet hacket.
Er der nogle steder man kan få hjælp?
Mange spørg om man kan kontakte Microsoft Support eller benytte deres guidede supportværktøj. Svaret er simpelthen at det får du ikke noget ud af. Du skal søge hjælp hos din lokale PC ekspert eller kontakte en god ven med tekniske kompetencer.
Seneste kommentarer